среда, 22 ноября 2017 г.

Հայոց Պատմություն

19 տարի առաջ Արցախի Պաշտպանության բանակը և կամավորական ջոկատներն ազատագրեցին Շուշին։ Հայաստանում ու Արցախում մայիսի 9-ը նշվում է որպես Շուշիի ազատագրման և ԼՂՀ Պաշտպանության բանակի ստեղծման օր։
Շուշին այդ օրերին վերածվել էր Ստեփանակերտը հրետակոծող թիվ մեկ կրակակետի: 1991թ. նոյեմբերից մինչև 1992թ. մայիսի սկիզբը Շուշիից, Ջանհասանից, Քյոսալարից, Ղայբալուից Ստեփանակերտի վրա արձակվել է շուրջ 4740 արկ, որոնցից մոտ 3 հազարը «Գրադ» կայանքներից: Այդ հրետակոծությունների հետևանքով զոհվել է 111 և վիրավորվել 332 խաղաղ բնակիչ, ավերվել 370 բնակելի տուն և շինություն:
Ինքնապաշտպանության ուժերի` 1991թ. վերջի և 1992թ. սկզբի հաջող գործողությունները, մի շարք կրակակետերի ճնշումը, Իվանյանի (Խոջալու) ազատագրումը (25-26 փետրվարի 1992թ.) և օդանավակայանի բացումը ստեղծեցին տնտեսական, ռազմական և բարոյահոգեբանական բոլոր նախադրյալները Շուշիի ազատագրումը նախապատրաստելու համար:
Շուշիի ազատագրման ռազմական գործողությունն անցկացվել է 1992թ. մայիսի 8-9-ին: Ռազմական գործողության ելքը կանխորոշվել էր արդեն իսկ մայիսի 8-ին, երբ գլխավոր հարավային ուղղության՝ Լաչինի  և մյուս երեք ուղղությունների ստորաբաժանումները նպաստավոր բնագծեր էին գրավել Շուշիի մատույցներում: Մայիսի 8-ի երեկոյան տրված դադարը հակառակորդին հնարավորություն է ընձեռել հատկացված միջանցքով հեռանալ բերդաքաղաքից: Մայիսի 9-ին արդեն Շուշին ազատագրված էր:

Շուշիի ազատագրման մարտերում հայկական կողմն ունեցել է 57 զոհ, թշնամին՝ 250-300 սպանված, 600-700 վիրավոր, 13 գերի:


ՀՈՎՀԹՈՒՄԱՆՅԱՆԻ «ՍԱՍՈՒՆՑԻԴԱՎԻԹ» ՊՈ
ԵՄԻ ԿԵՐՊԱՐԱՅԻՆ ՀԱՄԱԿԱՐԳԸ(ՎԵՐԼՈՒԾՈՒԹՅՈՒՆ)

Էպոսը կազմված է չորս ճյուղերից՝ <<Սանասարից և Բաղդասարից>>, <<Մեծ Մհերից>>, <<Դավթից >>, և <<Փոքր Մհերից>>: Այս էպոսի հերոսները ինչքան էլ իրենց ծագմամբգերբնական հատկություններով և արարքներով կապված են բնության և նրա ուժերի հետմարդկային ենՍրանք մարդիկ են օժտված արիությամբ ու բարձր հատկություններովսակայն իրենց մեջ կրում են նաև մարդկային թուլություններԴավիթը գերմարդկային ուժ ունեցող անխոցելի հսկա է՝ հայրենասերժողովրդասերռամիկի ու աշխատավորների պաշտպաննա անձնուրաց քաջ էմարդասերխաղաղասերԴավիթը լինելով հայ ժողովրդի սիրելի հերոսը՝  ժողովրդի կողմից շնորհվել է նրան աստվածային տիտղոս՝ <<Դավիթ>> կոչումովԺողովուրդը սիրելով իր հերոսին մանկությունից օժտել է ազատասիրական ոգովԴավթի հայրենասիրությունը երևում է Մսրա Մելիքի դեմ կռվի գնալու պահինՆա երբեք անարդար կռիվ չի մղումՆա կարիք չի զգում թշնամուն ծաղրելուքանի որ նրան ոչ թե փառքի համար է ուզում հաղթելայլ ժողովրդի բարօրությանԴավիթը նաև հրապուրվող էՆա սկզբում սիրելով Չմշկիկ Սուլթանինամուսնանում է նրա հետ և ունենում է աղջիկ երեխաՍակայն հետո դրժում է ամուսնությունը և հրապուրվում Խանդութով:
ՀԱՅՈՑ ՊԱՏՄՈՒԹՅԱՆ ՏՆԱՅԻՆ ԱՇԽԱՏԱՆՔԱՌԱՋԱԴՐԱՆՔ՝ ՀՈԿՏԵՄԲԵՐԻ 23-27 ՝ ՀԱՅԿԱԿԱՆ ՀԱՐՑԻ ԱՌԱՋԱՑՈՒՄԸ ԵՒ ԾԱԳՈՒՄ

Հայկական հարցի սկզբնավորումը
1.     Հայկական հարցի սլզբնավորումը եղել է այն ժամանակերբ հայ ժողովուրդը կորցրեց իր պետականությունը 11-րդ դ.կեսին և 14-րդ դ.վերջին ԿիլիկիայումԱնիի կործանումով սկսվեց հայ ժողովրդի առաջին զանգվածաբար արտագաղթը իր հայրենիքիցՀայը թողեց իր հողըհայրենիքը տունը և գաղթեց օտար երկներՀայ ժողովրդի պատմության մեջ,բռնության,արյունի ու ավերի շրջան սկսվեցերբ թուրկական ցեղերը հաստատվեցին Մերձավոր ԱրևելքումՕսմանյան կայսրությունը 16-րդ դ.սկզբին տեր դարձավ պարսից տիրապետության տակ գտնվող հայկական հողերի մի մասինիսկ մյուս կողմից 18-րդ դ.սկզբին Ռուսաստանը իր զորքերը շարժեց տիրանալու մասնավորապես Սև ծովինԱյսպիսով Հայաստանի պատմական հողերը 19-րդ դ.վերջին բաժանված էին պարսկականռուսական և օսմանյան կայսրությունների մրջևԱյստեղից հետևություն՛ որ Հայկական հայկական հարցը առնչվել էր ոչ միայն օսմանյանայլ նաև ցարական և պարսից կայսրություններին:
2.     Արևելյան հարցի հասկացողությունը ծագել է այն ժամանակերբ թուրքական ցեղերը հարձակվելով Միջին Արևելքի վրաիրենց տիրապետությունը հաստատեցին այնտեղՑարական Ռուսաստանը հետապնդելով իր շահերը Միջին Արևելքում և Բալկաններում, 19-րդ դարում իր օգնությունը ցույց տվեց քրիստոնյա ազգերինԱյդ ժամանակ բախվեցին Ռուսաստանի և Եվրոպական պետությունների շահերը: 1918 թ.հոկտեմբերի վերջինՕսմանյան կայսրությունը պարտվեց Առաջին համաշխարհային պատերազմում և Սևրի պայմանագրով 1920թմասնատվեց: 1923թԹուրքիան հռչակվեց հանրապետությունԱյսպիսով՛ արևելյան հարցը մոռացության տրվեց:
3.      Հայկական հարցըորպես միջազգային դիվանագիտական հարցծագել է 1877-1878թթՌուսԹուրկական պատերազմից հետո և անմիջական կապ ունի Արևելյան հարցի հետՀայկական հարցըառաջին անգամ իր տեղն է գտել 1878թՌուսաստանի և Թուրքիայի միջև ՍանՍտեֆանոյում կնքած հաշտության պայմանագրում : Հայկական հարցը ծագել և միջազգային դիվանագիտության մեջմտել է որպես Օսմանյան Թուրքիայի լծի տակ գտնվող արևմտահայերին վերաբերող հարց:
Հայկական հարցի առաջացումը.
Բեռլինի վեհաժողովին արևմտահայության պահանջները ներկայացնելու համար ընտրվեց հայկական պատվիրակություն նախկին պատրիարք Մկրտիչ Խրիմյանի գլխավորությամբՆա իր քարտուղար և թարգմանիչ Մինաս Չերազի հետ մեկնեց Եվրոպա՝ մեծ տերությունների կառավարող շրջաններին ներկայացնելու հայ ժողովրդի ակնկալիքներըԽրիմյանը հանդիպումներ ունեցավ Իտալիայի և Ֆրանսիայի արտաքին գործերի նախարարներիապա Անգլիայի պետական գործիչների հետ:
Պատվիրակության մյուս անդամը Խորեն Նարբեյն էրորը պատրիարքի հանձնարարությամբ մեկնեց ՊետերբուրգՆա ռուսական ցարին ներկայացնելու էր հայության խնդրանքը՝ վեհաժողովի ժամանակ դրական լուծում տալ հայ ժողովրդի ձգտումներինՎեհաժողովի օրերին նրանք պետք է հանդիպեին Բեռլինում:
Վեհաժողովն սկսվեց 1878թհունիսի 1-ին և ավարտվեց հուլիսի 1-ինԴրան մասնակցում էին ԻտալիայիՖրանսիայիԳերմանիայիԱվստրո-ՀունգարիայիԱնգլիայի և Ռուսաստանի ներկայացուցիչներըԻբրև պարտված պետություն ներկա էր նաև Թուրքիայի պատվիրակությունըորը Կիպրոսը Անգլիային զիջելով՝ ապահովեց նրա աջակցությունըՊատերազմում հաղթած Ռուսաստանը Բեռլինում մնաց միայնակայստեղ ամեն մի պետություն հետապնդում էր իր շահըՀայ պատվիրակությանը թույլ չտրվեց մասնակցել վեհաժողովի նիստերին: 16-րդ հոդվածը վերափոխվեց 61-իՀոդվածից հանվեց Հայաստան անվանումըմնաց միայն «հայաբնակ մարզեր» անորոշ արտահայտությունըԱյս հոդվածով ոչ մի ժամկետ չէր նշվում բարենորոգումների կատարման համարև դրանց մասին ԲԴուռը պետք է հաշիվ տար ոչ թե Ռուսաստանինայլ 6 մեծ պետություններինՍրանց միջև գոյություն ունեցող հակամարտությունները թույլ չէին տալու միասնական գործողություններ ձեռնարկել Թուրքիայի դեմՄեծ բանավեճեր սկսվեցին Արևմտյան Հայաստանից Ռուսաստանին անցնող տարածքների հարցումԱնգլիայի պնդմամբ Թուրքիային վերադարձվեցին ԷրզրումըԱլաշկերտի հովիտըԲայազետը և հարակից տարածքներըՌուսաստանին մնացին միայն ԲաթումըԿարսըԱրդահանըԱրդվինըՎերջին երեքից ստեղծվեց Կարսի մարզըորը մինչև Առաջին աշխարհամարտի ավարտը մնաց Ռուսաստանի կազմում:
Հայ պատվիրակությունը Բեռլինից վերադարձավ հուսախաբՄկրտիչ Խրիմյանն զգացոր աղերսաթղթերը և խնդրագրերը չեն կարող օգնել հայությանըոր ժողովուրդը կարող է փրկվել միայն պայքարովՀայկական հարցը 61-րդ հոդվածով միջազգայնացվեցՄեծ տերություններն իրենց քաղաքականությունը դարձրին Թուրքիայից որևէ պահանջ ունենալու պարագայում բարձրացնել հայկական հարցը՝ 61-րդ հոդվածի իրագործումըարևմտահայության համար բարենորոգումներ կատարելու խնդիրըՍուլթան Աբդուլ Համիդն զգաց այդ վտանգը և ծրագրեց հայկական հարցը վճռել յուրովի՝ զանգվածային կոտորածների միջոցովԱյդ չարիքը կանխազգացին հայ իրատես գործիչները՝ Գրիգոր Օտյանընաև Գարեգին Սրվանձտյանըորոնք քարոզում էինոր հայության ազատության խնդիրը հայ ժողովրդի ձեռքին է. «Հայաստանի մեջն է բուն հայկական խնդիրըիսկ մենք Պեռլինի մեջ կորոնենք զայն»:
ՀԱՅՈՑ ՊԱՏՄՈՒԹՅԱՆ ՏՆԱՅԻՆ ԱՇԽԱՏԱՆՔԱՌԱՋԱԴՐԱՆՔ՝ ՀՈԿՏԵՄԲԵՐԻ 2-6՝ ՔԱՂԱՔԱԿԱՆ ԲՌՆՈՒԹՅՈՒՆ

Բոլշևիկների կուսակցության ղեկավարությունը իշխանությունը պահելու ելքը տեսնում էր ոչ թե ժողովրդավարությանայլ՝ հարկադրանքի մեջ:
Առաջին զանգվածային բռնաճնշումները գործադրվեցին հայ սպայության նկատմամբ:1920թՎերջին և 1921թՍկզբին Հայաստանից արտաքսվեցին շուրջ 1400 հայ սպաներ:
1930 թվականիցերբ «համատարած կոլեկտիվացման» պատճառով խիստ սրվել էր տնտեսական ու քաղաքական իրադրությունըբռնությունները նոր թափ առան:
Շատ գյուղացիներորոնց պիտակավորում էին «կուլակներ», և ովքեր դեմ էին հարկադրական կոլեկտիվացմանըարտաքսվեցին հայրենի գյուղերիցՄիայն 1930թԱռաջին կեսին Հայաստանում ունեզրկվել է և արտաքսման էին ենթարկվել շուրջ 1100 գյուղացիական տնտեսություններ:
Բռնությունը և հալածանքը չշրջանցեցին նաև եկեղեցինՓակվեցին հարյուրավոր եկեղեցիներԲռնություն գործադրվեց շատ հոգևորականների նկատմամբ:
1936-1938 թվականները դարձան խորհրդային պատմության «սև տարիներ»:
Պատժիչ մարմիններիմատնիչներ աչքից չվրիպեցին նաև գյուղատնտեսությանդպրոցի աշխատողներուսանողներ:
Միայն 1937թՀայաստանում ձեռբակալվել է 5000 մարդՆրանց տոկոսի 67 տոկոսի համար ընդունվել է գնդակահարության որոշում:
Խորհրդային իշխանության տարիներին Հայաստանում անհիմն կերպով բռնաճնշման ենթարկվեց շուրջ 42 հազար մարդորոնց զգալի մասը գնդակահարվեց:
Ստալինյան ոճրագործություններին հնարավոր եղավ վերջ տալ միայն ԻՍտալինի մահից հետո:
ՀԱՅՈՑ ՊԱՏՄՈՒԹՅԱՆ ՏՆԱՅԻՆ ԱՇԽԱՏԱՆՔԱՌԱՋԱԴՐԱՆՔ՝ ՀՈԿՏԵՄԲԵՐԻ 16-20՝ ԱԼԵՔՍԱՆԴՐ ԹԱՄԱՆՅԱՆ(ՀՈԴՎԱԾ 2)


Ալեքսանդր Թամանյանը սովորել է ծննդավայրի ռեալական դպրոցում: 1904 թ-ին ավարտել է Սանկտ Պետերբուրգի Թագավորական գեղարվեստի ակադեմիայի բարձրագույն գեղարվեստական ուսումնարանը
Թամանյանի առաջին աշխատանքը Սանկտ Պետերբուրգի Սբ Կատարինե հայկական եկեղեցու վերակառուցումն է (1906 թ.): Նրա նախագծով 1907–13 թթ-ին կառուցված շենքերից ուշագրավ են Կոչուբեյի առանձնատունըՑարսկոյե Սելոյում (այժմ՝ քաղաք Պուշկին), Շչերբատովի տունըՄոսկվայում (արժանացել է Մոսկվայի քաղաքային դումայի ոսկե մեդալի), ՄոսկվաԿազան երկաթուղու հիվանդանոցային համալիրը՝ Պրոզորովկա ավանում (այժմ՝ Կրատովոորտեղ Թամանյանը կիրառել է դասական և XVIII դարի ու XIX դարի սկզբի ռուսական ճարտարապետության ձևերըինքնատիպ մեկնաբանմամբ
1914 թ-ին Թամանյանն ընտրվել է Սանկտ Պետերբուրգի Գեղարվեստի ակադեմիայի ակադեմիկոս,  1917 թ-ինակադեմիայի խորհրդի նախագահ (փոխնախագահի իրավունքով): 1919 թ-ին տեղափոխվել է Երևանիսկ 1921 թ-ին՝ Իրան (Թավրիզում հիմնադրել է գեղարվեստի ստուդիա), 1923 թ-ին հրավիրվել է ՀայաստանՆրա ճարտարապետական առաջին աշխատանքը Երևանի գլխավոր հատակագիծն է (150 հզբնակչի համար), որը դարձել է մայրաքաղաքի հետագա հատակագծերի հիմքըԹամանյանը գոտևորել է քաղաքընշել նրա հորինվածքային կենտրոնն ու առանցքները՝ ներկայիս Հանրապետության հրապարակըԳլխավոր պողոտանՕղակաձև զբոսայգինՀյուսիսային պողոտան (բացվել է 2007 թ-ին): 
1934 թ-ին ճարտարապետն սկսել է «Մեծ Երևանի» (500 հզբնակչի համարհատակագծումըորը մնացել է անավարտ: 1925–33 թթ-ին Թամանյանը կազմել է նաև ԳյումրիիՎաղարշապատիՍտեփանակերտիՆոր Բայազետի (այժմ՝ Գավառ), Ախտայի (այժմ՝ Հրազդանև այլ բնակավայրերի հատակագծերըՆրա նախագծով Երևանում կառուցվել են բժշկական ինստիտուտի անատոմիկումի,  անասնաբուծական-անասնաբուժականֆիզիոթերապևտիկպոլիտեխնիկական (այժմ՝ ճարտարագիտական համալսարանինստիտուտներիաստղադիտարանիհանրային (այժմԱզգայինգրադարանի շենքերըառաջին ջրէկը և այլնԹամանյանի գլուխգործոցները՝ ՀՀ Կառավարական տունը և Օպերայի ու բալետի թատրոնի (սկզբում կոչվել է Ժողտունշենքըառանձնանում են իրենց հորինվածքային բարձր հատկանիշներովթատրոնի շենքը երկդահլիճ էմեկ ընդհանուր բեմովըստ մտահղացմանդահլիճների և բեմի փոխակերպման հնարավորությամբ (1937 թ-ին նախագիծն արժանացել է Փարիզի համաշխարհային ցուցահանդեսի Մեծ ոսկե մեդալի): Կառավարական տունը և թատրոնի շենքը կանխորոշել և 
պայմանավորել են Երևանի քաղաքաշինական կարևորագույն հանգույցների՝ նախՀանրապետության հրապարակի համալիրիապա՝ թատրոնի շրջակա տարածքի և Հյուսիսային պողոտայի լուծումները:
Թամանյանի անունով Երևանում կոչվել են փողոցորտեղ կանգնեցվել է նրա հուշարձանըՀայաստանի ճարտարապետների տունըթանգարան-ինստիտուտը: 2001 թ-ին Հայաստանի ճարտարապետների միությունը սահմանել է Թամանյանի անվան ոսկե մեդալ:
ՀԱՅՈՑ ՊԱՏՄՈՒԹՅԱՆ ՏՆԱՅԻՆ ԱՇԽԱՏԱՆՔ: ԱՌԱՋԱԴՐԱՆՔ՝ ՀՈԿՏԵՄԲԵՐԻ 16-20՝ ԱԼԵՔՍԱՆԴՐ ԹԱՄԱՆՅԱՆ(ՀՈԴՎԱԾ 1)


Ալեքսանդր Թամանյան
Հայ ճարտարապետ , ՀԽՍՀ ժողովրդական ճարտարապետ Ալեքսանդր Հովհաննեսի Թամանյանը ծնվել է 1878թմարտի 4-ին (մարտի 16) Եկատերինոդարում (այժմ`   Կրասնոդար): Ալեքսանդր Թամանյանը սովորել է ծննդավայրի ռեալական դպրոցում:
1904թավարտել է Սանկտ Պետերբուրգի Թագավորական գեղարվեստի ակադեմիայի բարձրագույն գեղարվեստական ուսումնարանըԹամանյանի առաջին աշխատանքը Սանկտ Պետերբուրգի ՍբԿատարինե հայկական եկեղեցու վերակառուցումն էր (1906թ.):
Նրա նախագծով 1907-1913թթկառուցված շենքերից ուշագրավ են Կոչուբեյի առանձնատունը Ցարսկոյե Սելոյում (այժմ՝ քաղաք Պուշկին), Շչերբատովի տունը Մոսկվայում (արժանացել է Մոսկվայի քաղաքային դումայի ոսկե մեդալի), Մոսկվա-Կազան երկաթուղու հիվանդանոցային համալիրը Պրոզորովկա ավանում (այժմ՝ Կրատովո):
1914թԹամանյանն ընտրվել է որպես Սանկտ Պետերբուրգի Գեղարվեստի ակադեմիայի ակադեմիկոս, 1917թ.`   ակադեմիայի խորհրդի նախագահ (փոխնախագահի իրավունքով): 1919թտեղափոխվել է Երևանիսկ 1921թ.՝ Իրան (Թավրիզում հիմնադրել է գեղարվեստի ստուդիա), 1923 թհրավիրվել է Հայաստան:
Նրա ճարտարապետական առաջին աշխատանքը Երևանի գլխավոր հատակագիծն է (150 հզբնակչի համար), որը դարձել է մայրաքաղաքի հետագա հատակագծերի հիմքըԹամանյանը գոտևորել է քաղաքընշել նրա հորինվածքային կենտրոնն ու առանցքները՝ ներկայիս Հանրապետության հրապարակըԳլխավոր պողոտանՕղակաձև զբոսայգին:
1934թճարտարապետն սկսել է «Մեծ Երևանի» (500 հզբնակչի համարհատակագծումըորը մնացել է անավարտ: 1925-1933թթԹամանյանը կազմել է նաև ԳյումրիիՎաղարշապատիՍտեփանակերտիՆոր Բայազետի (այժմ՝ Գավառ), Ախտայի (այժմ՝ Հրազդանև այլ բնակավայրերի հատակագծերը:
Նրա նախագծով Երևանում կառուցվել են բժշկական ինստիտուտի անատոմիկումի,  անասնաբուծական-անասնաբուժականֆիզիոթերապևտիկաստղադիտարանիհանրային (այժմ`   Ազգայինգրադարանի շենքերը և այլն:
Թամանյանի գլուխգործոցները՝ ՀՀ Կառավարական տունը և Օպերայի ու բալետի թատրոնի (սկզբում կոչվել է Ժողտունշենքըառանձնանում են իրենց հորինվածքային բարձր հատկանիշներովԹատրոնի շենքը երկդահլիճ է`   մեկ ընդհանուր բեմովըստ մտահղացման`   դահլիճների և բեմի փոխակերպման հնարավորությամբ:
2001թՀայաստանի ճարտարապետների միությունը սահմանել է Թամանյանի անվան ոսկե մեդալՆրա կառույցներում ճարտարապետական ձևերը ճշմարիտ են և օրգանական՝ պայմանավորված հիմնական շինանյութի՝ քարի հատկություններով:
Քաղաքի մասերիհանգույցների և անսամբլների փոխադարձ կապն ու պայմանավորվածությունը Թամանյանը մշակել է քաղաքաշինության պահանջների իր ընկալումով և սկզբունքներովԿազմելով Երևանի գլխավոր հատակագիծը՝ Թամանյանը նախատեսել է քաղաքի հիմնական անսամբլներըդրանց տարածական լուծումները:

Նրա ստեղծագործության ազդեցությամբ ստեղծվել է ճարտարապետության մի դպրոցորն իրավամբ կոչվում է թամանյանականԱլեքսանդր Թամանյանը մահացել է 1936թփետրվարի 20-ին Երևանում:
ՀԱՅՈՑ ՊԱՏՄՈՒԹՅԱՆ ՏՆԱՅԻՆ ԱՇԽԱՏԱՆՔԱՌԱՋԱԴՐԱՆՔ՝ ՀՈԿՏԵՄԲԵՐԻ 16-20՝ԳԻՏՈՒԹՅՈՒՆ ԵՒ ԱՐՎԵՍ


Գիտական գործի կազմակերպումը
Նոր հասարակարգի պայմաններում գիտությունը ևս ծառայելու էր նրա ամրապնդմանն ու զարգացմանը։ Գիտության զարգացումը կազմակերպվում էր բուհերում և գիտահետազոտական հիմնարկներում։ Դրանք էինառաջին հերթինԵրևանի համալսարանըպոլիտեխնիկական ինստիտուտը։ Հայաստանի առաջին գիտական հիմնարկությունը Էջմիածնի պատմամշակութային ինստիտուտն էր։ Այն շուտով տեղափոխվեց Երևան և 1925թվերակառուցվեց Հայաստանի գիտության և արվեստի ինստիտուտիուր աշխատանքի հրավիրվեցին հանրապետության գիտական ուժերը։ 1930թայն կոչվում էր Գիտությունների ինստիտուտ։ 1930-ական թվականներին տնտեսության արագ զարգացումը նոր պահանջներ էր դնում գիտական կադրերի առաջ։ Ուստի 1935թկազմակերպվեց ԽՍՀՄ գիտությունների ակադեմիայի Հայկական մասնաճյուղը։ Կադրերի առկայության առումով Հայաստանում շատ թե քիչ նպաստավոր պայմաններ կային հայագիտության զարգացման համար (պատմությունլեզուգրականություն և այլն)։
Հայկական մասնաճյուղի գործունեությունը ղեկավարում էին հայտնի գիտնականներ Ֆրանց Լևինսոն-Լեսինգըապա վաստակաշատ արևելագետ Հովսեփ Օրբելին։
Գիտության զարգացումը
Հայաստանում զարգանում էին ինչպես հասարակականայնպես էլ բնական գիտությունները։ Պատմաբաններից շարունակում էին ստեղծագործել ՀՕրբելինԼեոն (Առաքել Բաբախանյան), Հակոբ ՄանանդյանըԱշոտ ՀովհաննիսյանըԱշխարհաբեկ Քալանթարը և ուրիշներ։ Նրանք գիտական արժեքավոր աշխատություններ ստեղծեցին հայոց պատմության վերաբերյալ։ Այդ ուսումնասիրությունները իրենց գիտական արժեքը պահպանում են մինչև այժմ։
Լեզվագիտության ու գրականագիտության գծով Հրաչյա ԱճառյանըՄանուկ ԱբեղյանըԳրիգոր ՂափանցյանըՍտեփանոս ՄալխասյանըԱրսեն Տերտերյանը և շատ ուրիշներ գիտական-ստեղծագործական բեղուն գործունեություն էին ծավալել։
Բնական գիտությունների զարգացումը կապվում էր ինդուստրացման խնդիրների լուծման հետ։ Լևոն Ռոտինյանի և Ստեփան Ղամբարյանի ղեկավարությամբ գիտական աշխատանքներ էին կատարվում քիմիական արդյունաբերության բնագավառում։ Ջրատեխնիկայի և ջրաէներգետիկայի տեսական ու կիրառական հարցերի լուծումը կապված է Հովսեփ Տեր-Աստվածատրյանի անվան հետ։ Նա առաջատար դեր է խաղացել Շիրակի ջրանցքիմի շարք հէկերինաև Սևանա լճի ջրօգտագործման նախագծի պատրաստման գործում։ Երկրաբաններ Հովհաննես Կարապետյանի և Տիգրան Ջրբաշյանի գործունեությունը ծավալվել է կիրառական երկրաբանության ասպարեզում։
Գրական կյանքը
1920-30-ական թվականները խորհրդահայ գրականության ձևավորման ու զարգացման տարիներ էին։ Կուսակցության պահանջով գրողների կարևոր խնդիրը դարձավ գեղարվեստական ստեղծագործության միջոցով մասնակցել խորհրդային մարդու դաստիարակությանը։
Հակասական իրադրության պայմաններում ծավալվեց 1920-ական թվականների գրական շարժումը։ Հասարակության կյանքում տեղի ունեցող վերափոխումները թելադրում էին գեղարվեստական որոնումների նոր ընթացք։ Գեղարվեստական խոսքի ճանաչված վարպետներ Հովհաննես ԹումանյանըՀովհաննես ՀովհաննիսյանըԱվետիք ԻսահակյանըԱլեքսանդր ՇիրվանզադենՆար-ԴոսըԴերենիկ Դեմիրճյանը և ուրիշներ կողմնորոշվեցին դեպի խորհրդային իշխանությունը։ Քաղաքական համոզմունքների բերումով վտարանդիության մեջ հայտնվեցին Ավետիս ԱհարոնյանըԼևոն ՇանթըՆիկոլ Աղբալյանը։ Նոր կարգերի համար 19-րդ դարի ականավոր գրողներըմասնավորապես Ռափայել Պատկանյանը և Րաֆֆին դարձան «ազգայնական»։
Նոր գրականության ստեղծումը դարձավ գրական նոր սերնդի խնդիրը։ Ստեղծվեցին գրական տարատեսակ խմբակներորոնք 1932թմիավորվեցին Խորհրդային Հայաստանի գրողների միության մեջ։
Հետագա տարիներին Հայաստանի գրողների առաջ ծառացավ իրականության գեղարվեստական արտացոլման նոր սկզբունքների մշակման խնդիրը։ Նոր սկզբունքն իր արտացոլումը գտավ «սոցիալիստական ռեալիզմի» մեջորը պահանջում էր գրականության հերոս դարձնել նոր հասարակարգ ստեղծողներինհեղափոխական գործիչներինարտադրության առաջավորներին։ Եվ չնայած այսպիսի կաշկանդվածությանըայնուամենայնիվ գրական տաղանդն օգնում էր դուրս գալու պարտադրող սահմաններից։ Դրա շնորհիվ ուղի էր հարթում հայրենասիրությանհամամարդկային բովանդակության թեմատիկան։
Արձակի բնագավառում շարունակում էին ստեղծագործել Ալեքսանդր ՇիրվանզադենՆար-ԴոսըԴերենիկ ԴեմիրճյանըՎահան ԹոթովենցըՆոր գրողներից Ստեփան ԶորյանըԱկսել Բակունցը։ Հին ու նոր գյուղինրա շարքային մարդկանց կերպարընաև արևմտահայության ճակատագիրը հիանալի է վերարտադրել ու մշակել Բակունցը իր պատմվածքներում։
1930-ական թվականները դարձան հայ գրականության զարգացման նոր փուլի սկիզբ։ 1934թկայացած Հայաստանի գրողների և ԽՍՀՄ գրողների 1-ին համագումարները ուղենշեցին գրականության զարգացման խնդիրները։ Սակայն անհատի պաշտամունքի շրջանում, 1930-ական թվականների երկրորդ կեսինիրականացված քաղաքական բռնությունները խաթարեցին ամբողջ երկրի գրական կյանքը։ Կամայականությունների զոհ դարձան նշանավոր գրողներ Եղիշե ՉարենցըԱկսել ԲակունցըԶապել ԵսայանըՎահան Թոթովենցըաքսորվեցին Գուրգեն ՍահարինՎահրամ ԱլազանըՎաղարշակ Նորենցը և ուրիշներ։ Եվայնուամենայնիվչնայած վախի ու բռնությունների մթնոլորտինհայ գրական կյանքը վերելք էր ապրում։ովհաննես Շիրազի գրական կյանքը

Կերպարվեստ
1920-ական թվականներին գործում էին կերպարվեստի ճանաչված վարպետներ Մարտիրոս ՍարյանըՍեդրակ ԱռաքելյանըՍտեփան ԱղաջանյանըԵղիշե ԹադևոսյանըՀակոբ Կոջոյանը։ Նրանց ստեղծագործական ավանդույթների հիման վրա Հայաստանում ստեղծվեց կերպարվեստի նոր դպրոց։ Այդ գործում բացառիկ է համաշխարհային ճանաչման արժանացած Մարտիրոս Սարյանի դերը։ ՄՍարյանը մարմնավորել է հայրենիքի գեղեցկությունը։ Նրա կտավներին բնորոշ են վառ ու ներդաշնակ գույներըորոնք կարծես ճառագում են լույս ու ջերմություն։
Կերպարվեստի զարգացման կարևոր գրավականը կադրերի պատրաստումն է։ Այդ նպատակով 1922թԵրևանում բացվեց գեղարվեստի դպրոց։ 1935թկազմակերպվեց Հայաստանի կերպարվեստի թանգարանըորն այսօր գործող Հայաստանի ազգային պատկերասրահն է։
Հայ քանդակագործների ավագ սերնդի ներկայացուցիչներից են Սերգեյ ՄերկուրովըԱրա ԱարգսյանըԵրվանդ Քոչարը։ Մերկուրովի հայտնի գործերից է 1931թԵրևանում տեղադրված Ստեփան Շահումյանի մոնումենտը։ Արա Սարգսյանի գործերից է «Սահակ Պարթև և Մեսրոպ Մաշտոց» խմբաքանդակըորը տեղադրված է Երևանի պետական համալսարանի առջև։ Երվանդ Քոչարը նկարիչ-քանդակագործ է։ Նրա ամենանշանավոր ստեղծագործությունը Սասունցի Դավթի արձանն է Երևանի երկաթուղային կայարանի հրապարակում։
Երաժշտական արվեստ
Վերելք էր ապրում երաժշտական կյանքը։ Ստեղծվեց առաջին սիմֆոնիկ նվագախումբըկազմակերպվեց պետական ֆիլհարմոնիանբացվեց օպերայի և բալետի պետական թատրոնը։ Ավելի վաղ ստեղծվել էր Երևանի կոնսերվատորիան։ Երաժշտական արվեստի զարգացման գործում մեծ է Ալեքսանդր ՍպենդիարյանիՌոմանոս ՍելիքյանիԱրմեն Տիգրանյանի վաստակը։ ԱլՍպենդիարյանի ստեղծագործություններից հիշատակության արժանի են «Երևանյան էտյուդներ» սիմֆոնիկ գործը և «Ալմաստ» օպերան (ըստ ՀովհԹումանյանի «Թմկաբերդի առումը» պոեմի)։ Այս օպերայով 1933թբացվել է Երևանի օպերային թատրոնը։ ԱլՍպենդիարյանը հայկական սիմֆոնիկ երաժշտության հիմնադիրն է։ Նշանավոր է Արմեն Տիգրանյանի «Անուշ» օպերան։
Հայ երաժշտության զարգացման գործում մեծ է աշխարհահռչակ երգահան Արամ Խաչատրյանի վաստակըորի ստեղծագործությունը սկիզբ է առել 1930-ական թվականներին։ Նա ընդլայնեց երաժշտության ժանրային սահմաններըստեղծելով ազգային առաջին սիմֆոնիանառաջին բալետը («Երջանկություն», հետո վերանվանվեց «Գայանե»), առաջին գործիքային կոնցերտները։
Հայ երաժշտության կատարողական արվեստինրա ժողովրդականացման մեջ մեծ է օպերային երգիչներ Հայկանուշ Դանիելյանի և Շարա Տալյանի դերը։
1938թկազմակերպվեց և լայն ժողովրդականություն վայելեց Թաթուլ Ալթունյանի ղեկավարած Հայկական ժողովրդական երգի ու պարի համույթըորն այսօր կրում է իր ղեկավարի անունը։
Թատրոն և կինո
1922թկազմակերպվեց հանրապետության առաջին պետական դրամատիկական թատրոնըորին հետագայում շնորհվեց Գ.Սունդուկյանի անունը։ Թատրոնի ստեղծման ու զարգացման մեջ մեծ է դերուսույց Լևոն Քալանթարի ծառայությունը։ Հովհաննես ԱբելյանըՀասմիկըԱրուս ՈսկանյանըՎահրամ ՓափազյանըՀրաչյա ՆերսիսյանըՎաղարշ Վաղարշյանը մարմնավորեցին հանդիսականի մոտ երկար հիշվող կերպարներ։ Թատրոնի խաղացանկում մնայուն պիեսներ էին հայ դրամատուրգիայից «Պատվի համար»–ը, «Նամուս»–ը, «Չար ոգի»–ն, «Պեպո»–նօտար հեղինակներից՝ «Օթելլո»–ն, «Լիր արքա»–ն և այլ գործեր։
Առանձնանում է հայ բեմի ականավոր վարպետ Վահրամ Փափազյանի խաղը Շեքսպիրի ստեղծագործություններում։ Հանրահայտ է նրա խաղացած Օթելլոն։ Հրաչյա Ներսիսյանի խաղն աչքի էր ընկնում հուզական մեծ ուժով։
1920-30-ական թվականներին դրամատիկական թատրոններ էին գործում նաև Լենինականում (Գյումրի), Կիրովականում (Վանաձորև հանրապետության որոշ շրջկենտրոններում։ Երևանում գործում էին պատանի հանդիսատեսի և ռուսական դրամատիկական թատրոնները։ Շրջիկ թատերախումբ գոյություն ուներ Ամո Խարազյանի ղեկավարությամբ։
Երկուհազարամյա հայ թատրոնի պատմության մեջ խորհրդային տարիները առանձնացան բեղմնավոր գործունեությամբ։
1920-ական թվականները նշանավորեցին հայկական կինոարվեստի ծնունդը։ Այն սկիզբ առավ «Նամուս» համր կինոնկարով։ Առաջին հնչյունային կինոնկարը «Պեպո»–ն էրորը թողարկվեց 1935թև ճանաչվեց որպես այն ժամանակի լավագույն նկար։ Հայ կինոարվեստի ստեղծման ու զարգացման գործում մեծ է կինոռեժիսոր Համո Բեկնազարյանի դերը։
Ճարտարապետությունը
1920-30-ական թվականները նշանավորվեցին քաղաքաշինության զարգացման արագ ընթացքով։ Հայ ճարտարապետությունը պետք է զարգանար ոչ միայն ազգային դարավոր ճարտարապետության հարուստ ավանդույթներիայլև համաշխարհային ճարտարապետության նվաճումների հիման վրա։
Հանրապետությունում սկսված լայնածավալ շինարարության խնդիրների լուծումը վիճակվեց ճարտարապետների ավագ սերնդինորի նահապետն է անվանի ճարտարապետ Ալեքսանդր Թամանյանը։ Նա դարձավ հայ նոր ճարտարապետության հիմնադիրը։ Նրա ղեկավարությամբ մշակվեց մայրաքաղաք Երևանի կառուցապատման գլխավոր հատակագիծը։ Թամանյանի ստեղծագործության արգասիք են կառավարության տունըօպերայի և բալետի թատրոնըհանրային (ազգայինգրադարանըբուհական մի շարք շենքեր։ Այս կառույցների բնորոշ արժանիքներն են դրանց վեհությունն ու գեղեցիկ ճարտարապետությունընուրբ համաչափությունները։ Դրանք հիրավի ճարտարապետական գլուխգործոցներ են։
Այսպիսով, 1920-30-ական թվականներինչնայած պատմական ոչ տևական ժամանակաշրջանինխորհրդահայ մշակույթն ունեցավ մեծ նվաճումներ։
ՀԱՅՈՑ ՊԱՏՄՈՒԹՅԱՆ ՏՆԱՅԻՆ ԱՇԽԱՏԱՆՔԱՌԱՋԱԴՐԱՆՔ՝ ՀՈԿՏԵՄԲԵՐԻ 9-13՝ ԾՈՎԱԿԱԼ ԻՍԱԿՈՎ(ՀՈԴՎԱԾ 2)


Հովհաննես Իսակով(1894-1967,  Խորհրդային Միության ծովակալԽորհրդային Միությանհերոս (1965)Հովհաննես(ԻվանՍտեփանի Իսակովըծնվել է 1894թԿարսինահանգի Աջիքենդ գյուղումարցախցուընտանիքում։ ԽորհրդայինՄիության նավատորմիծովակալ է։
1913թԻսակովը ավարտելէ Թիֆլիսի ռեալականուսումնարանըիսկ 1917-ինՊետրոգրադի ծովայինգարդեմարինների կուրսերը։ 1918-ից սկսածնա ծառայել է Խորհրդայինռազմածովային նավատորմում (Բալթիականնավատորմի «Իզյասլավ», «Ռիգա», «Կոբչիկ» և «Կորշուն» նավերում)։1918թհեղափոխական նավաստիների հետ միասին Բալթիկ ծովումմասնակցել է գերմանական նավատորմի դեմ մղվող ծովային մարտերինիրականացրել է ռուսական նավերի «սառցե» արշավանքը Հելսինգֆորսիցդեպի Կրոնշտադտ։
1920թեղել է «Գործունյա» ականակրի հրամանատարը Վոլգ-Կասպյաննավատորմում: 1921-ին Բալթիական նավատորմում նշանակվելէ «Իզյասլավ» ականակրի հրամանատար։ 1922-27թթծառայել էՍևծովյան նավատորմումղեկավարել նավատորմի շտաբի օպերատիվբաժինը։
1928թավարտել է ԼենինգրադիԿԵՎորոշիլովի անունը կրողռազմածովային ակադեմիան։ 1929-ին նշանակվել է ՌԿԿ գլխավորշտաբի ծովային բաժանմունքի պետ, 1932-ինռազմածովայինակադեմիայի ռազմական արվեստի ամբիոնի դասախոսիսկ 1937-ինԲալթիական նավատորմի հրամանատար։ 1938-1946թթեղել էռազմածովային ուժերի շտաբի պետռազմածովային ժողկոմի տեղակալայնուհետև առաջին տեղակալ։
1939-1940թթԻսակովը կոորդինացրել է Բալթիական նավատորմիև Կարմիր բանակի գործողությունները ընդդեմ Ֆինլանդիայի։ Նույնտարում ստացել է ծովակալի աստիճան։
Հայրենական մեծ պատերազմի ժամանակ 1941-ին նշանակվել է հյուսիս-արևմտյանիսկ 1942-ինհյուսիս-կովկասյան ռազմաճակատներիգլխավոր հրամանատարի տեղակալ և ռազմական խորհրդի անդամ։
Իսակովը մեծ ներդրում ունի Բալթիական և Սևծովյաննավատորմների ռազմական գործողությունների նախագծերի մշակմանմեջցամաքային զորքերի էվակուացման և առափնյա գոտիներիպաշտպանության գործում։
1942-ի հոկտեմբերին Տուապսեի շրջանում Իսակովը վիրավորվել էմարտումհետո վիրահատվել էսակայն մնացել է մարտականդիրքերումզբաղեցնելով ռազմածովային ուժերի գլխավոր շտաբի պետիպաշտոնը։
1947-ին՝ «Ծովային ատլասի» (հ. 1-3) խմբագրական կոլեգիայի նախագահ։ 1-ին հատորի համար՝ ԽԱՀՄ Պետական մրցանակ (1951)։ Լենինյան և ԽԱՀՄ Պետական մրցանակների կոմիտեի երկրաբանության և աշխարհագրության հանձնաժողովի անդամ (1958-67), օվկիանոսագիտության պատվավոր անդամ (1967), ԽԱՀՄ գրողների միության (1955) անդամ։ Մեքսիկայի ռազմական հետազոտությունների ակադեմիայի պատվավոր անդամ (1958)։ Գրել է ծովային կյանքին վերաբերող պատմվածքներավելի քան 250 ուսումնասիրություններ ԼՍերեբրյակովի և ՆՍտեփաևյանի մասին։
ԽԱՀՄ ԳԽ պատգմավոր (1937-46)։ ՌՌ ՌԾՈՒ-ում Իսակովի անունով կոչվել է հածանավՀՀ և ԼՂՀ քաղաքներում՝ փողոցներ։ Երևանի Իսակովի պողոտայում տեղադրվել է Իսակովի հուշարձանը։ Լենինի (6), Կարմիր դրոշի (3), Ուշակովի 1-ին աստիճանի (2), Հայրենական պատերազմի 1-ին աստիճանիԿարմիր աստղի շքանշաններ և բազմաթիվ մեդալներ։
Երկեր՝
ՍՍՀՄ ռազմածովային նավատորմը Հայրենական պատերազմումԵ., 1946։ ԱկնարկներԵ., 1970։ Պատմվածքներ նավատորմի մասին, 2 հոտ., Ե., 1984։
Գրականություն
Հարությունյան Ա., Սովետական Սիության նավատորմի ծովակալ Ի.ՍԻսակովԵ., 1975։
Ռուդնի Վ., Երկարերկար նավարկությունԾ., 1987։
Վարդապետյան Ա., Հ.ՍԻսակով (Կյանքը և ռազմածովային գործունեությունը), Ե., 1973։





ՀԱՅՈՑ ՊԱՏՄՈՒԹՅԱՆ ՏՆԱՅԻՆ ԱՇԽԱՏԱՆՔԱՌԱՋԱԴՐԱՆՔ՝ ՀՈԿՏԵՄԲԵՐԻ 23-27 ՝ ՀԱՅԿԱԿԱՆ ՀԱՐՑԻ ԱՌԱՋԱՑՈՒՄԸ ԵՒ ԾԱԳՈՒՄ

Հայկական հարցի սկզբնավորումը
1.  Հայկական հարցի սլզբնավորումը եղել է այն ժամանակերբ հայ ժողովուրդը կորցրեց իր պետականությունը 11-րդ դ.կեսին և 14-րդ դ.վերջին ԿիլիկիայումԱնիի կործանումով սկսվեց հայ ժողովրդի առաջին զանգվածաբար արտագաղթը իր հայրենիքիցՀայը թողեց իր հողըհայրենիքը տունը և գաղթեց օտար երկներՀայ ժողովրդի պատմության մեջ,բռնության,արյունի ու ավերի շրջան սկսվեցերբ թուրկական ցեղերը հաստատվեցին Մերձավոր ԱրևելքումՕսմանյան կայսրությունը 16-րդ դ.սկզբին տեր դարձավ պարսից տիրապետության տակ գտնվող հայկական հողերի մի մասինիսկ մյուս կողմից 18-րդ դ.սկզբին Ռուսաստանը իր զորքերը շարժեց տիրանալու մասնավորապես Սև ծովինԱյսպիսով Հայաստանի պատմական հողերը 19-րդ դ.վերջին բաժանված էին պարսկականռուսական և օսմանյան կայսրությունների մրջևԱյստեղից հետևություն՛ որ Հայկական հայկական հարցը առնչվել էր ոչ միայն օսմանյանայլ նաև ցարական և պարսից կայսրություններին:
2.  Արևելյան հարցի հասկացողությունը ծագել է այն ժամանակերբ թուրքական ցեղերը հարձակվելով Միջին Արևելքի վրաիրենց տիրապետությունը հաստատեցին այնտեղՑարական Ռուսաստանը հետապնդելով իր շահերը Միջին Արևելքում և Բալկաններում, 19-րդ դարում իր օգնությունը ցույց տվեց քրիստոնյա ազգերինԱյդ ժամանակ բախվեցին Ռուսաստանի և Եվրոպական պետությունների շահերը: 1918 թ.հոկտեմբերի վերջինՕսմանյան կայսրությունը պարտվեց Առաջին համաշխարհային պատերազմում և Սևրի պայմանագրով 1920թմասնատվեց: 1923թԹուրքիան հռչակվեց հանրապետությունԱյսպիսով՛ արևելյան հարցը մոռացության տրվեց:
3.   Հայկական հարցըորպես միջազգային դիվանագիտական հարցծագել է 1877-1878թթՌուսԹուրկական պատերազմից հետո և անմիջական կապ ունի Արևելյան հարցի հետՀայկական հարցըառաջին անգամ իր տեղն է գտել 1878թՌուսաստանի և Թուրքիայի միջև ՍանՍտեֆանոյում կնքած հաշտության պայմանագրում : Հայկական հարցը ծագել և միջազգային դիվանագիտության մեջմտել է որպես Օսմանյան Թուրքիայի լծի տակ գտնվող արևմտահայերին վերաբերող հարց:
Հայկական հարցի առաջացումը.
Բեռլինի վեհաժողովին արևմտահայության պահանջները ներկայացնելու համար ընտրվեց հայկական պատվիրակություն նախկին պատրիարք Մկրտիչ Խրիմյանի գլխավորությամբՆա իր քարտուղար և թարգմանիչ Մինաս Չերազի հետ մեկնեց Եվրոպա՝ մեծ տերությունների կառավարող շրջաններին ներկայացնելու հայ ժողովրդի ակնկալիքներըԽրիմյանը հանդիպումներ ունեցավ Իտալիայի և Ֆրանսիայի արտաքին գործերի նախարարներիապա Անգլիայի պետական գործիչների հետ:
Պատվիրակության մյուս անդամը Խորեն Նարբեյն էրորը պատրիարքի հանձնարարությամբ մեկնեց ՊետերբուրգՆա ռուսական ցարին ներկայացնելու էր հայության խնդրանքը՝ վեհաժողովի ժամանակ դրական լուծում տալ հայ ժողովրդի ձգտումներինՎեհաժողովի օրերին նրանք պետք է հանդիպեին Բեռլինում:
Վեհաժողովն սկսվեց 1878թհունիսի 1-ին և ավարտվեց հուլիսի 1-ինԴրան մասնակցում էին ԻտալիայիՖրանսիայիԳերմանիայիԱվստրո-ՀունգարիայիԱնգլիայի և Ռուսաստանի ներկայացուցիչներըԻբրև պարտված պետություն ներկա էր նաև Թուրքիայի պատվիրակությունըորը Կիպրոսը Անգլիային զիջելով՝ ապահովեց նրա աջակցությունըՊատերազմում հաղթած Ռուսաստանը Բեռլինում մնաց միայնակայստեղ ամեն մի պետություն հետապնդում էր իր շահըՀայ պատվիրակությանը թույլ չտրվեց մասնակցել վեհաժողովի նիստերին: 16-րդ հոդվածը վերափոխվեց 61-իՀոդվածից հանվեց Հայաստան անվանումըմնաց միայն «հայաբնակ մարզեր» անորոշ արտահայտությունըԱյս հոդվածով ոչ մի ժամկետ չէր նշվում բարենորոգումների կատարման համարև դրանց մասին ԲԴուռը պետք է հաշիվ տար ոչ թե Ռուսաստանինայլ 6 մեծ պետություններինՍրանց միջև գոյություն ունեցող հակամարտությունները թույլ չէին տալու միասնական գործողություններ ձեռնարկել Թուրքիայի դեմՄեծ բանավեճեր սկսվեցին Արևմտյան Հայաստանից Ռուսաստանին անցնող տարածքների հարցումԱնգլիայի պնդմամբ Թուրքիային վերադարձվեցին ԷրզրումըԱլաշկերտի հովիտըԲայազետը և հարակից տարածքներըՌուսաստանին մնացին միայն ԲաթումըԿարսըԱրդահանըԱրդվինըՎերջին երեքից ստեղծվեց Կարսի մարզըորը մինչև Առաջին աշխարհամարտի ավարտը մնաց Ռուսաստանի կազմում:

Հայ պատվիրակությունը Բեռլինից վերադարձավ հուսախաբՄկրտիչ Խրիմյանն զգացոր աղերսաթղթերը և խնդրագրերը չեն կարող օգնել հայությանըոր ժողովուրդը կարող է փրկվել միայն պայքարովՀայկական հարցը 61-րդ հոդվածով միջազգայնացվեցՄեծ տերություններն իրենց քաղաքականությունը դարձրին Թուրքիայից որևէ պահանջ ունենալու պարագայում բարձրացնել հայկական հարցը՝ 61-րդ հոդվածի իրագործումըարևմտահայության համար բարենորոգումներ կատարելու խնդիրըՍուլթան Աբդուլ Համիդն զգաց այդ վտանգը և ծրագրեց հայկական հարցը վճռել յուրովի՝ զանգվածային կոտորածների միջոցովԱյդ չարիքը կանխազգացին հայ իրատես գործիչները՝ Գրիգոր Օտյանընաև Գարեգին Սրվանձտյանըորոնք քարոզում էինոր հայության ազատության խնդիրը հայ ժողովրդի ձեռքին է. «Հայաստանի մեջն է բուն հայկական խնդիրըիսկ մենք Պեռլինի մեջ կորոնենք զայն»:

Комментариев нет:

Отправить комментарий

9-1 ֆիզիկա երկրորդ կիսամյակ

                                    ՖԻԶԻԿԱ Լույս Լույսը   էլեկտրամագնիսական ճառագայթում է , որն արձակվում է տաքացած կամ   գրգռ...